2012年1月23日月曜日

Számnevek 2. : Nagy számok a mandzsuban

ᠰᠠᠵᠠ saja: millió /kínai:兆 , mongol saya ᠰᠠᡳ  ᠠ/

ᠵᡳᡵᡠᠨ jirun: 10 saja /kínai:京/

ᡩᡠᠨᡤᡧᡠᠨ dungšun: 10 jirun /kínai:秭/

ᡨᡝᡵᠪᡠᠨ terbun: 10 dungšun /kínai: 垓, mongol terbum ᠲᠡᠷᠪᠦᠮ/

ᠴᠠᡴᠴᡳᠨ cakcin: 10 terbun /kínai: 穰, mongol čaγčiγ ᠴᠠᠭᠴᠢᠭ/

ᠵᠠᠪᠰᡠᠨ jabsun: 10 cakcin /kínai: 沟/

ᡩᠠᠮᡩᠠᠨ damdan: 10 jabsun /kínai:涧/

ᠵᡳᡵᡳ jiri: 10 damdan /kínai:正, mongol minǰuγ ᠮᠢᠨᠵᠦᠬ/

ᠮᡳᡧᡠᠨ mišun: 10 jiri /kínai:载/

ᠴᠠᡨᠠ cata: 10 mišun /kínai: 极/

ᡤᠠᠩᡤᡳ ganggi: 10 cata /kínai: 恒河沙/

ᠵᠠᠮᡠᡵᡳ jamuri: 10 ganggi /kínai:阿僧祇, mongol asanggi ᠠᠰᠠᠩᠭᠢ/

ᠰᠠᠮᡠᡵᡳ samuri:10 jamuri /kínai: 那由他, mongol nayud ᠨᠠᠶᠦᠳ/

ᠰᠠᠮᡳᠨᠠ samina: 10 samuri /kínai:不可思议/

ᠪᡠᠵᡠ ᠪᠠᠵᠠ buju baja: 10 samina /kínai:无量数/


Forrás:
ᠯᠤᠪᠰᠠᠩᠵᠠᠪ᠂ ᠰᠠᠷᠠᠬᠦᠦ《ᠮᠠᠨᠵᠤ ᠮᠤᠨᠭᠭᠤᠯ ᠲᠤᠯᠢ ᠪᠢᠴᠢᠭ᠌》 ᠤᠯᠠᠭᠠᠨᠪᠠᠭᠠᠲᠤᠷ᠂ 1968 ᠤᠨ
栄偉著『ᠮᠠᠨᠵᡠ ᡤᡳᠰᡠᠨ 満語365句 一天一句学満語』辽宁民族出版社 2009年

6 件のコメント:

  1. Szia,

    Érdekes a blogod, mint mindenki más nyelvvel (nyelvekkel) foglalkozó blogja. Minden ilyet érdeklődve olvasok, mégha magam nem is nagyon tudok szinte semmit arról amiről írsz. Kíváncsi vagyok, hogy Neked honnan jött pont a mandzsu nyelv? Hogyan sikerült megtanulni, miből tanultál? Milyen a távol-keleti nyelveket tanulni? Bár jól tudom, ezek nagyon általános kérdések, de túl érdeklődő (és sajnos kíváncsi is) vagyok. :)

    返信削除
  2. Szia,

    Köszönöm a hozzászólásodat!
    A mandzsu még az Eltén kezdett érdekelni - talán pont amiatt, hogy a mandzsuk az írásukat a mongoloktól vették át - , egy félévet jártam mandzsu szövegolvasás órára, de annak is már 6-7 éve.
    Később hozzájutottam japán (満州語文語入門) és kínai (満語365句 一天一句学満語) kiadású mandzsu nyelvtanhoz és társalgáshoz, amit gondoltam, hogy magyarosítva megosztok másokkal is :)
    Így jött létre ez a blog, de nem nagyon haladok vele..

    A mandzsun kívül belekóstoltam a mongolba, kínaiba, koreaiba, japánba is, de jelenleg csak a japánból vagyok olyan szinten, hogy nincsenek nyelvi problémáim.
    (ez a japános blogom: http://fubito.blogspot.com/ )

    Te milyen nyelveket tanulsz / tanultál?

    返信削除
    返信
    1. Hogy milyeneket? Hosszú történet, de felfűzöm a mondandóm. :D Igazából erre a blogodra is úgy akadtam rá, hogy bár a szakmám nem a nyelvek, mégis nagyon érdekelnek és legfőképp a kevéssé ismert/beszélt nyelvek vonzanak.

      Eleinte a kisebb finnugor nyelvek kezdtek érdekelni, aztán a távoli szamojéd nyelvrokonok nyelvei, majd az egyéb paleoszibériai nyelvek (a nivkh különösen tetszik, de oroszul nem tudok és csak oroszul elérhető az az egyetlen könyv is amit találtam róluk), az eszkimó-aleut (főleg ez utóbbi), illetve a mandzsu-tunguz nyelvek is, így akadtam a blogodra. Ezen kívül még ami egzotikusabbnak számít, azok az izoláltként aposztrofált észak-amerikai indián nyelvek (haida, tlingit, hopi, zuni, stb.), de valójában sajnos csak európai nyelvekkel foglalkoztam-foglalkozom. Angolul már csak megtanulgattam amennyire a mai világ igényelte, ezen kívül a norvégot tanultam hosszú évekig (emellett izlandit, feröerit és dánt is egy kicsit), de nagy kedvenceim a balti nyelvek (főleg a lett, amelyről blogot is írok: http://tanuljunklettul.blogger.hu/) illetve szórakozásképpen tanultam baszkul is, de sajnos ez utóbbira nem jut sok időm és az újlatin nyelvekkel hadilábon állok, pedig spanyol tudással mennyivel könnyebb lenne, nem igaz? Szóval a nyelvtanulás öröm, de jóval kevesebb idő mint amennyi kéne illetve elég lenne rájuk. Japános blogod pedig majd ajánlom kisebbik testvéremnek, ő kedveli nagyon a japánt, meg mindent ami japán kultúrkör. :)

      削除
    2. A mindenit! Nem semmi! Ezekről a kisebb nyelvekről hol találtál anyagot? Nivkhek Japánban is élnek néhányan, találtam is egy ilyen oldalt: http://sakhalin.daa.jp/ Pár éve meg egy olyan könyv jelent meg Japánban, ami a Japán körüli kevésbé ismert nyelveket mutatja be egy kis társalgás és némi nyelvtan + hanganyag formájában. http://fubito.blogspot.com/2010/03/japan-nyelv-szomszedai.html A nivkh is szerepel benne, ha érdekel, be tudom szkennelni a róluk szóló fejezetet.
      Ami az európai nyelveket illeti, ált. suliban oroszt meg németet tanultam, de egyik sem ment jól, meg nem is érdekeltek. Angolt komolyan sose tanultam, de annyi ragadt rám, hogy nagyjából megértem az írott angol szövegeket. Most viszont olyan helyzetben vagyok, hogy bizony jól jönne egy angol nyelvvizsga és német nyelvtudás, úgyhogy komolyan kell ezekkel a nyelvekkel foglalkoznom :)
      Mindjárt megnézem a lett blogodat:)

      削除
  3. Köszönöm a linket, bár hasznosnak tűnik, sajnos a japán nyelvtudásom is meglehetősen gyenge, ami nálam a "egy kukkot sem tudok" udvarias elnevezése. :)

    Viszont a bloglistámat frissítettem, most már kétszeresen is szerepelsz nálam. ;)

    返信削除
  4. Köszönöm a linkelést! A facebook-csoportra tegnap kiraktalak, de ide is beraklak :)

    返信削除